On Page SEO Optimizasyon
Site İçi Seo Ayarları

Bu makalemizde site içi SEO ayarları yaparken dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgi vereceğim. Başarılı bir SEO optimizasyonu için yardımcı olacak SEO araçlarını da hep beraber öğreneceğiz.

Site İçi SEO Unsurları

Sitenizin link yapısı, sayfa açıklamaları, sayfa başlığı, görsel optimizasyonları, içerik – kod oranı ve benzeri arama motoru dostu iyileştirmelerin tamamına site içi SEO İngilizce karşılığıyla On-Page SEO denir.

Makalede Neler Var?

Arama motorları sitenizi belirli bir sıralamaya koyabilmesi için sitenizi bazı testlerden geçirmektedir. Bu testlerden başarılı olmak ise siz webmasterların elindedir. Aslında arama motorları siz ona ne sunarsanız, o da size karşılığını sunacaktır mantığı ile çalışmaktadır. Arama motorları siteniz hakkında fikir edinmek ve değerlendirmeye alabilmek için bazı site içi seo unsurlarına ihtiyaç duyarlar. Bunlardan bazıları title etiketi yani sitenizin başlığı, description etiketi sitenizin açıklaması ve içinde anahtar kelime barındıran URL yapısı diyebiliriz.

Domain Seçimi
Site İçi Seo Domain Seçimi Nasıl Olmalı?

Domain Seçimi

#Arama motorlarından maksimum düzeyde verim alabilmek için iyi bir alan adına (domain) sahip olmanız gerekmektedir. Aslında burada bahsettiğim daha önceden de duymuş olduğunuz keyword domain unsurudur. Bu sebeple arama motoru optimizasyonu (SEO) domain ile doğrudan alakalıdır.

Arama motorları her ne kadar yapay zeka ile donatılmış olsa da çalışma mantıkları insanları taklit etmektedir. Arama motoru botları taramalarını soldan – sağa ve yukarıdan – aşağıya doğru yaparlar. Bu sebeple alan adınız içerisinde anahtar kelime geçmeli, eğer 2 veya daha fazla kelimeden oluşan bir alan adınız mevcut ise anahtar kelimenizin mümkünse, ilk kelime olması önem arz etmektedir.

Domain Seçimi Nasıl Olmalıdır

#Örnek verecek olursak; anahtar kelimemiz haber olsun. Haberturk.com alanadı, turkhaber.com alan adına göre On-Page SEO yani site içi SEO Domain seçimi unsuru altında karşılaştıracak olursak daha avantajlıdır. Bunun sebebini biraz önce açıklamıştık. Örnek alan adı üretmeye devam edecek olursak seçiminiz;

haber.com

haberler.com

habervaktim.com

Gibi anahtar kelimeyi ilk kelimede barındırmalıdır.

Eğer sadece Türkiye odaklı paylaşım ya da satış yapacaksanız alan adı uzantısı .com.tr ya da .net.tr seçmeniz site içi seo açısından daha avantajlı ve daha prestijli olacaktır. Google ve diğer arama motorları ülke uzantılı domainlere öncelik vermektedir. Bu domainler .com.tr, .net.tr, .us, .ca v.b’dir.

Çok fazla sorulan sorulardan bir tanesi de alan adı tire(-) içermeli mi? Sorudur. Eğer istediğiniz iki kelimeli alan adı başkası tarafından alınmışsa, araya tire işaretini kullanabilirsiniz. Haberturk1.com yerine haber-turk.com seçimi daha avantajlı olacaktır.

#Domain Yaşının Önemi

Domain satışlarında eski tarihli (kayıtlı) domainlerin çok büyük meblağlara satıldığını görmüşsünüzdür. Peki bunun sebebini hiç merak ettiniz mi?

Eğer satın alacağınız domain daha önce aktif olarak kullanılmış ve herhangi bir filtre, spam gibi işlemlere maruz kalmadıysa size oldukça fayda sağlayacaktır.

Link Yapısı

#Link yapısı en önemli site içi SEO unsurlarından birisidir. Link yapınızı düzenlerken anahtar kelimeyi kullanmalı ancak abartıya kaçarak spam oluşturmamalısınız. Url yapınız birden fazla kelimeden oluşuyorsa kelimeleri tire (-) işareti ile ayırabilir, botların daha kolay okumasını sağlayabilirsiniz.

Örnek olarak; https://mustafakurt.net.tr/contact-form-7-hatasi/

Arama motoru botlarının insanları taklit ettiğinden bahsetmiştik. URL yapısı söz konusu olduğunda da arama motoru botları tire (-)’leri boşluk olarak algılamaktadır. Yukardaki örnek linkte olduğu gibi URL adresimiz anahtar kelime içeriyor ve oldukça kısa.

SEO Başlık ve Açıklama Yapısı Nasıl Olmalıdır
SEO Başlık ve Açıklama Yapısı Nasıl Olmalıdır

Başlık (title) Yapısı

#Site içi SEO unsurlarından ne önemlilerinden iki tanesi de sayfa başlığı ve sayfa açıklamasıdır. Sitenizde bulunan her sayfanın 60 karakteri (ortalama) geçmeyecek bir başlığı bulunmalıdır. Mümkünse başlık her sayfa için farklı ve içeriğine göre anahtar kelime bulundurmalıdır. Benim anasayfam; Mustafa Kurt | SEO | WordPress | Linux | Kişisel Blog iken, iletişim sayfam; İletişim | Mustafa Kurt şeklinde bir başlık yapısına sahiptir.

Bununla birlikte başlıklarda çok fazla anahtar kelime kullanmak sitenizin ceza almasına sebep olabilir. Bu sebeple kısa – öz ve anahtar kelime içeren bir başlık yapısı seçmelisiniz.

Açıklama (description) Yapısı

#Sayfa açıklaması bir diğer site içi seo unsurlarındadır. Sayfa açıklaması 156 karakteri geçmeyecek şekilde girilmelidir.

GÜNCELLEME  Yeni güncelleme ile birlikte meta description karakter sınırı 320 olarak belirlenmiştir.

Anahtar kelime içerecek şekilde özenle optimize edilmelidir. Sayfa açıklaması yazarken mümkün olduğunca site ile alakalı yazmak ve aynı zamanda çok fazla noktalama işareti ve bağlaç kullanmamak gereklidir.

Açıklama ve başlık içerik alaka durumu oldukça önemlidir. Başlık yazarken dikkat edilmesi gerekenler açıklama kısmı içinde geçerli.

Anahtar Kelime (Meta Keywords) Önemi

#2014 yılından itibaren Google ekibi çalışanı Matt Cutts, Google botlarının keywordleri taramadığını ve artık SEO kriteri olmaktan çıktığını açıklamıştı. Bu sebeple anahtar kelime kullanırken çok fazla zaman harcamamanızı ve “adet yerini bulsun” mantığı ile bu olaya bakmanızı tavsiye ediyorum.

Etiket ekleyip eklememek tamamen size kalmış durumda.

SEO ve Meta Keywords
SEO Anahtar Kelime Önemi

Başlık (Heading) Etiketleri

#Hem site içi SEO unsurları içerisinde yer almasından hem de yazılarınızın okunabilirliği adına heading (başlık) etiketleri kullanmak oldukça faydalıdır. Site içeriğinizde makalelerinizi başlık, alt başlık, 2.altbaşlık şeklinde hiyerarşik bir düzende sunmanız hem arama motoru dostu olmanıza hem de ziyaretçilerinize daha rahat ve yol gösterici bir içerik sunmuş olursunuz.

Başlık Etiketinni SEO'ya Etkisi
Heading Etiketleri ve SEO İlişkisi

Görsel Optimizasyon

#Günümüzde web site içeriklerine baktığımızda hangi alanda olursa olsun her sitede onlarca hatta yüzlerce görsel görebilmemiz mümkün. Bu görsellerin de Google Botları tarafından doğru bir şekilde indexlenmesi ve bizim bu konuda arama motoru botlarına yardımcı olmamız gereklidir.

Unutmayın; arama motoru botları resimleri göremez. Peki o zaman Google’da araba yazıp arayınca; görsellere tıklayınca nasıl oluyor da araba resimleri çıkıyor diye bir soru aklınıza takılmış olabilir. Hemen açıklamaya çalışayım.

Demiştikya Google resimleri göremez diye. İşte tam olarak burada görsel optimizasyon dediğimiz site içi SEO kriteri ortaya çıkıyor. Sitemize bir araba fotoğrafı yükleyeceksek; yükleme öncesi ilk olarak fotoğrafın isminin anahtar kelime içerdiğinden emin olmamız gerekiyor. İndir.jpg, adsiz.png gibi fotoğraf isimleri yerine araba.jpg, araba-resmi.jpg, safari-araci.jpg gibi adlandırmanız site içi SEO görsel optimizasyonu için olmazsa olmazlardandır. Unutmadan; isimleri girerken ALT etiketini de SEO uyumlu olarak, anahtar kelime içerecek şekilde ve Türkçe karakter olmadan girmelisiniz.

Site Hızı Optimizasyonu

#Site hızı bir diğer önemli site içi SEO unsurlarındandır. Sitenizin hızlı bir biçimde açılması arama motoru dostu olarak tabir ettiğimiz bir avantaja sahip olacaktır. Site hızını ölçmek için kullanabileceğiniz araçlar;

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

https://gtmetrix.com/

https://tools.pingdom.com/

Eğer site hızınızın yeterli olmadığını düşünüyorsanız, çıkan değerlerini yorumlar kısmında benimle paylaşırsanız bu konuda sizlere yardımcı olacağım.

Görsel Optimizasyon Nasıl Olmalı
SEO İçin Görsel Optimizasyonu Nasıl Yapılır

Mobil Uyumluluk

#Günümüz teknolojisinin ilerlemesi ve akıllı telefonların artması sonucu birçok internet ziyareti akıllı telefonlardan yapılmaktadır. Bu sebeple siz de ziyaretçilerini düşünmeli, mümkünse responsive; mobil uyumlu bir tema seçimi yapmalısınız.

Aklıma gelmişken; Google’da bu konuda önceki zamanlarda yaptığı bir açıklamada, “Mobil sürümü olmayan siteleri geri planda tutacağız” tarzında bilgilendirme yapmıştı.

SEO Mobil Uyumluluk
Mobil Uyumluluk ve Site İçi SEO İlişkisi

Site Haritası Kullanımı

#Site haritasının mantığı arama motoru botlarına yol göstermekten geçmektedir. Yani bir arama motoru botu sitenize gelip anasayfanızda ne varmış, ne yokmuş şeklinde bir arama gerçekleştirmez. Site haritanız mevcut ise tüm blog yazılarını oradan görüntüler ve zaman kaybetmeden taramasını gerçekleştirir. Bu sebeple site haritası bir site için olmazsa olmazların en başlarında gelmektedir.

#Site Haritası Nasıl Oluşturulur?

Sitenize site haritası eklemenin birçok yolu vardır. Eğer CMS yani wordpress gibi hazır içerik sistemi kullanıyorsanız bazı eklentiler bu işi profesyonel olarak yapmaktadır. Eklentilerden birisini seçerek tek tık ile site haritanızı oluşturabilirsiniz.

WordPress için önerebileceğim site haritası eklentisi ise; Google XML Sitemaps eklentisidir.

Eğer hazır içerik sistemi kullanmıyorsanız http://www.xml-sitemaps.com adresine girip oradaki boşluğa site adresinizi yazdığınızda sistem sitenizi tarayacak ve otomatik olarak site haritanızı oluşturacaktır.

Şuan aklıma gelen site içi seo unsurları bunlardan ibaret. Aklıma yenileri geldiğinde makalemi tekrardan güncelleyeceğim. Site içi seo ayarları kapsamında aklınıza takılan soruları yorumlarda belirtebilirsiniz.

Sizce benim sitem site içi seo‘ya uygun mu?

8 YORUMLAR

  1. Hocam çok teşekkürler. Ben bir şey rica edecektim: wp super cache eklentisi veya benzerleri için bir açıklama yazısı yazar mısınız. Veya varsa beni yönlendirebilir misiniz?

    Nasıl kullanılır? Ayarları nasıl yapılır gibi. Çok araştırdım ama istediğim gibi bulamadım. Şimdiden teşekkürler.

    • Merhabalar, pagespeed insights şuanda “hız” bölümünü beta olarak devreye soktu.

      Birçok sitede “Unavaible” olarak gözükmektedir.

      Optimizasyon sekmelerinde skorları inceleyebilir; bunlar üzerinde çalışma sağlayabilirsiniz.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here